Khamis, 20 Disember 2012

HANYA SELAFAZ RINDU - 8





“KALUNGAN bunga yang mama nak tempoh hari tu mana? Mama hampir terlupa nak tanya Nia.” Mazni tiba-tiba bersuara ketika dia dan anak gadisnya itu sibuk menyusun pasu bunga di perkarangan rumah. Nia yang sedang khusyuk mengangkat pasu kecil di tepi pagar berhenti dari perbuatannya untuk seketika lalu duduk rapat ke sisi Mazni. Pertanyaan Mazni yang kedengaran samar-samar di cuping telinganya tadi membuatkan Nia berkalih pandang ke arah ibunya. 

“Apa dia mama?” 

“Kalungan bunga yang mama nak tu mana?” Mazni mengulang pertanyaan. 

‘Kalungan bunga? Kalungan bunga apa ya?’ Nia tertanya sendiri. Ketika itu fikirannya sudah menerawang mencari kepastian tentang pertanyaan Mazni sebentar tadi. 

“Ya Allah.” Ucap Nia panjang seraya menepuk dahi. 

“Kenapa?” Perbuatan tidak semena-mena Nia itu memancing pandangan Mazni. 

Nia terpinga-pinga, tidak terus menjawab pertanyaan ibunya. Fikirannya tiba-tiba memikirkan janjinya dengan Dierall Qalfee sementelah semalam dia tidak datang ke Bestari untuk memenuhi janji yang terpateri. Entah berapa lama Dierall menunggu kehadirannya dan sudah pasti lelaki itu sedang berjauh hati. 

“Nia lupalah tu.” Keluhan Mazni menerbangkan lamunan Nia. 

“Taklah mama, kalungan tu ada dalam kereta Nia.” Jelas Nia sebelum rajuk ibunya itu berpanjangan. Mazni hanya meneruskan pekerjaannya mencabut lalang-lalang kecil yang tumbuh meliar di dalam pasu, sedikit pun tidak membalas kata-kata Nia. 

“Nia pergi ambil kalungan tu sekarang ya? Mama janganlah merajuk.” Seloroh Nia bersama gelak tawa yang dihamburkan serta-merta. Dia melentokkan sedikit kepalanya memandang wajah Mazni di sisi. Dia tahu ibunya itu sedang buat-buat merajuk. 

“Ada-ada aje anak mama ni.” Tempik Mazni lalu mengangkat tangan dan memukul punggung anak gadisnya itu sebaik sahaja Nia bingkas dari bangku. Dengan gelak tawa yang masih bersisa, Nia berlalu ke garaj. 

Begitulah kehidupan Mazni yang tidak akan sunyi jika Nia terus menemaninya di sisi. Anak gadisnya itu amat gemar membantunya melakukan kerja-kerja di rumah. Ada masanya mereka akan duduk bersama-sama menanam pokok-pokok renek di tepi kolam milik suaminya. Ada ketikanya juga, Nia akan membantunya memasak di dapur. Mazni tersenyum sendiri ketika meladeni ingatan-ingatan itu. 

Dalam sekejap, tidak semena-mena ingatan Mazni kembali merisik peristiwa hitam yang berlaku setahun lalu. Air mukanya berubah serta-merta. Betapa peristiwa itu telah memontang-mantingkan kehidupan mereka sekeluarga sehingga meninggalkan kesan yang sangat mendalam. 

Mujurlah kini kehidupan Nia Arisya sudah bebas dari segalanya. Dia telah merdeka dari trauma yang cukup perih untuk ditanggung sementelah anak gadisnya itu seorang insan yang sangat lemah. 

Waktu pantas berjalan dan mengubah semuanya. Biarlah peristiwa itu berlalu dan Mazni ingin terus melupakannya. Hatinya sudah jelak melihat Nia dihurung kesedihan saban hari. Dia lebih rela Nia hilang separuh dari ingatan masa lalunya dari terus dimamah dura. 

“Mama!” Sergahan Nia serta-merta mematikan lamunan Mazni. 

“Astaghfirullahalazim...anak aku ni.” Mazni mengurut dada yang sesak dengan kejutan yang tiba-tiba menerpa ke jantungnya. 

Nia tersenyum nakal lalu mengambil tempat rapat ke sebelah ibunya. 

“Nasib mama ni tak ada penyakit jantung.” Sambung Mazni lagi. 

“Sorry mama, Nia bergurau aje.” Bicara Nia sambil jemari lembutnya mengusap-usap belakang Mazni. Degupan jantung Mazni yang mendadak laju tadi kini beransur perlahan dan kembali berdegup normal. Laman wajah Nia ditatap dengan dandanan senyuman kelegaan. 

“Nah, kalung yang mama nak!” Nia menghulurkan kalungan di tangan. 

“Cantik! Pandai Nia pilih.” Puji Mazni sedang tangannya menyambut kalungan bunga dari tangan Nia. Ketika itu, Nia tidak berkata apa-apa. Dia hanya membisu bersama fikirannya yang semedang saja melayang entah ke mana. 

“Nia! Oo, Nia!” Suara Mazni menerpa ke cuping telinga menyebabkan Nia Arisya berpaling semula. “Tak dengar ke apa mama cakap ni?” Soal Mazni lagi. 

“Apa dia ma?” 

“Puan Syira bagi diskaun macam biasa ke?” Sudah tiga kali bibir Mazni mengajukan pertanyaan sama. Jauh benar lamunan anaknya itu sehingga tidak sedar bait-bait persoalan yang dialunkan dari bibir Mazni. Nia memaniskan muka lalu mengangguk mengiakan pertanyaan Mazni. Pada masa yang sama, fikirannya sedang asyik memikirkan sesuatu. 

“Mama, Nia nak keluar sekejap ya?” Omongnya seraya berdiri. Belakang seluarnya ditepuk-tepuk bagi menepis debu yang menempel sebelum anak matanya mengarah ke wajah ibunya yang mendongak mengekori gerak perbuatannya. 

“Eh, nak pergi mana pulak tu?” Tanya Mazni. 

“Nak jumpa menantu mama.” Usik Nia pula. Dia memuntahkan tawa berpanjangan. Belum sempat ibunya itu mengajukan pertanyaan lanjut, Nia terus bersuara, “Nia bergurau aje. Nia nak jumpa kawan kejap.” Dia lantas membongkokkan badan lalu mengucup pipi Mazni sebelum berlalu. 

“Baik-baik bawa kereta tu Nia.” Sempat Mazni menitipkan pesan sebelum tubuh anaknya itu menghilang dari pandangan. 

***

NIA memanjangkan leher menjenguk ke dalam kedai buku itu. Sudah lebih satu jam dia menunggu di luar kedai. Punggungnya juga sudah naik kematu apabila terpaksa berlama duduk di kerusi kayu. Hendak berjalan mundar-mandir juga kakinya sudah canggung berdiri. 

Sedari tadi matanya tidak putus-putus memerhati ke dalam kedai lewat dinding kaca jernih, namun layak yang dicari-cari tiada di kaunter pembayaran seperti selalunya. Ke mana agaknya? Nia sekali lagi melabuhkan punggung di kerusi luar kedai. Dia menongkat dagu dengan kedua-dua belah tangan sambil matanya melilau ke sekitar. Ada beberapa pasang mata yang memandangnya namun tidak dipedulikan. Rasa bersalah dengan kejadian semalam terus membelenggu setiap inci ruang di dasar hatinya. 

Sekali lagi dia menoleh ke ruang dalam Bestari yang begitu sesak sementelah hari itu merupakan hujung minggu. Kesesakan itu jugalah yang telah mematikan niat Nia untuk menuntun langkah masuk ke dalam Bestari. 

Nia bingkas dari kerusi dan berkira-kira untuk pergi. Dalam sesaat dua dia berpaling lagi namun tiada apa yang mampu mengubah keputusannya untuk berlalu. Nia membuka langkah dengan perlahan sedang kepalanya menekur ke lantai jalan. Jiwanya semakin galak diserbu rasa bersalah yang berbongkah-bongkah. 

“Cik Nia cari saya ke?” Satu suara bersahaja menyapa lalu menyanggah langkahan Nia. Kepalanya diangkat lalu dipalingkan bersama tubuhnya. Wajah itu kini jelas di pandangan mata. Urat-urat wajah yang menegang membuatkan Nia menelan liur sebelum menyusun kata. 

“Dierall...” 

Lelaki itu tidak bersuara, malah dia terus menghayun langkah masuk ke dalam kedai bersama dua buah kotak kecil di tangan. Gamaknya Dierall tidak berminat untuk mendengar setiap butir bicara yang bakal keluar dari mulut Nia. 

Aduh! Dia betul-betul marahkan aku. Bibir Nia terkunci, tergamam dengan perbuatan Dierall sebentar tadi. Dia mati akal. Tetapi dalam sekejap Nia mengambil jalan untuk menuntun langkah meluru ke dalam Bestari. Kakinya dihayun pantas menghampiri kaunter pembayaran dan menyelinap masuk di celah-celah keramaian orang yang beratur. Kesemua pasang mata yang tersentak dengan kehadirannya memerhati dengan wajah kehairanan. 

“Awak buat apa ni?” Dierall yang terkejut apabila lengannya digenggam tiba-tiba lantas bersuara. 

“Sorry, saya nak awak ikut saya sekarang.” Ujar Nia tegas. Tubuh Dierall sudah tertolak ke depan ketika Nia menarik lengannya keluar dari kaunter. 

Hendak tak hendak, Dierall menurut juga perintah Nia Arisya. Setelah mengarahkan Adi mengambil alih tugasnya di kaunter, Dierall membuntuti langkah Nia yang tergesa-gesa. Pada masa itu, Dierall sukar menduga punca Nia bertindak di luar sangkaannya. 

***

“AWAK ni kenapa?” Tanya Dierall setelah sekian lama menyepi. Nia di sisi masih membisu. Tiada tanda-tanda mahu bersuara dan menjawab pertanyaan Dierall. Lakes Garden yang menjadi destinasi persinggahan mereka ketika itu agak lengang. Suasananya sungguh tenang kerana terletak di pinggir bandaraya Kuala Lumpur dan jauh dari kesesakan. Jadi, kerana itu juga keduanya terus membisu sambil membawa haluan ke sekitar kawasan tasik dengan perlahan. 

Seketika, Nia menghentikan langkah di bawah sepohon pokok rendang setelah jauh mereka berjalan meninggalkan kawasan parkir kereta beberapa minit lalu. Kawasan yang sedikit redup dari cahaya matahari petang itu membuatkan Nia diulit damai yang menyenangkan. Pandangan matanya terus dihumbankan jauh ke tengah tasik yang menghijau. Dierall yang sedari tadi mengiringi Nia sekadar mengekori setiap gerak-geri gadis itu. 

“Tenangkan?” Suara Nia mula kedengaran sambil tangannya didepakan seluasnya. Kali ini Dierall pula menyepi. Dia cuba menikmati ketenangan yang turut dirasai Nia pada saat mata keduanya menghadap tasik yang tenang. Serasanya, sudah lama Dierall tidak menikmati suasana seperti itu semenjak dia sibuk menguruskan Bestari beberapa bulan yang lalu. 

“Saya nak minta maaf pasal semalam.” Ujar Nia seakan sudah bersedia untuk masuk ke dalam topik perbualan sebenar. Ketika Dierall dapat menangkap kata-kata Nia, dia langsung tidak memalingkan wajah. Malah terus membiarkan Nia dengan susunan bicaranya. 

Angin petang yang berhembus mulus mendamaikan jiwa sehingga terasa membelai kalbu. Keluhan-keluhan kepenatan juga sudah pergi ditiup angin dan menghilang lenyap dari urat-urat tubuh. Suara Nia yang mengalun semakin lama semakin perlahan membuatkan Dierall memaku pandangan redup ke wajahnya. 

“Kenapa awak sanggup buat semua ni semata-mata nak minta maaf?” Dierall bertanya. 

“Sebab...” Nia terus menggigit bibir bawahnya. Keningnya berkerut. Kemudian dia berpaling dan meletakkan pandangan ke muka Dierall. Mereka bertembung mata. 

“Saya takut awak marahkan saya.” Tambah Nia. 

“Bila pula saya marahkan awak? Tell me.” Dierall sudah tersenyum simpul di hujung bicaranya. 

“Jadi, awak tak marahkan saya?” 

Dierall mengangkat kedua-dua keningnya sebelum menghalakan muka ke depan. Hatinya sudah berdebar-debar ketika mereka bertembung mata tadi. Demi mengurai gugup, Dierall pura-pura bermasam muka sedang hatinya dibanjiri kesenangan melimpah. 

“Cuma saya kesal sikit. Kenapa awak tak text or call me ke kalau ada urusan. Tak adalah saya ni nak risau sangat and rasa tertipu.” Dierall menceber. 

“Hey, saya mana tahu number phone awak!” Tempelak Nia. Tangannya menampar bahu Dierall menyebabkan lelaki itu tertawa dengan olahannya. Ketika itu, keduanya kembali membawa haluan ke sekitar tasik. 

“Kalau saya tahu number awak, mungkin dah lama saya marah-marah awak dalam phone.” Dierall menyambung semula gelak tawanya tatkala melihat Nia mencemik. Meskipun baru sekejap mengenali Nia, Dierall akui bahawa gadis itu tampak comel dalam setiap tingkah yang disaksikan dengan sepasang mata Dierall. 

Perbualan mereka mati di situ. Suasana petang di Lakes Garden sungguh menggamit jiwa dan masing-masing tidak ingin melepaskan peluang hujung minggu yang mendamaikan itu. Mereka berjalan kaki mengelilingi tasik sehingga sampai di Carcosa Seri Negara. Di sana mereka duduk bersantai sambil menikmati hidangan teh panas bersama roti Scone yang segar di beranda Carcosa. 

“Thanks dah sudi temankan saya jalan-jalan.” Ucap Nia ikhlas. Matanya terkebil-kebil ketika memandang Dierall yang melontarkan senyuman manis. Roti Scone bulat berinti krim coklat yang menyelerakan itu dicarik sedikit sebelum memasukkannya ke rongga mulut. 

“Ini juga untuk menggantikan pertemuan kita yang tak jadi semalam.” Tambah Nia lagi setelah selesai mengunyah makanan di mulut. 

“Sebelum tu, boleh bagi phone number awak?” Pinta Dierall tanpa segan-silu. Blackberry Bold miliknya sudah pun berada di genggaman setelah dikeluarkan dari kocek seluarnya tadi sedang anak matanya memandang Nia penuh harapan. 

“Itupun kalau awak tak kisah lelaki tak tahu malu ni ganggu awak tiap-tiap malam.” Usiknya pula diiringi tawa. Nia ikut ketawa. 

***

“SERONOK nampak?” Sapa Nizi setelah menyedari ada segaris senyuman kebahagiaan terukir di bibir adiknya. Ketika Nizi memandu keretanya masuk ke perkarangan rumah tadi, sempat anak matanya menangkap tubuh Nia yang sedang duduk bersendirian di halaman. Seusai memakir dan mematikan enjin kereta, Nizi terus membawa haluan merapati Nia. 

“Along dari mana ni? Dari pagi tadi tak nampak. Sekarang baru muncul, jumpa girlfriend ya?” Nia membalas dengan gurauan. 

“Ish, budak ni! Along jumpa klien syarikat. Kan semalam along dah bagitahu kat Nia pasal perkara ni.” Balas Nizi sedang tangannya menanggalkan butang baju kemeja yang terasa mencekak leher. Seharian keluar berurusan dengan pelanggan syarikat menjadikan tulang empat keratnya dimamah kelenguhan. Mujurlah urusan pada hari itu terus dapat diselesaikan segera sementelah Nizi tidak sukakan kerja yang semedang bertangguh. 

“Nia terlupa.” Jawab Nia ringkas. Dia tersengih-sengih memandang wajah Nizi yang berubah serius dengan anggapannya tadi. 

“Eh, along masuk dulu!” Pinta Nizi sambil memicit-micit tengkoknya untuk kesekian kali. Tanpa berkira-kira, Nizi sudah angkat kaki menuju ke pintu utama rumah. Dari luar lagi cuping telinganya sudah menangkap bunyi televisyen terpasang. Pastinya Puan Mazni dan Tuan Mukhris sedang meladeni siaran berita seperti selalu. Sudah menjadi rutin kedua orang tuanya jika ada masa terluang. 

Sementara Nia pula terus menganyam ingatan-ingatan lewat petang tadi yang ditangkap masuk ke dalam benaknya. Suasana suram itu menjadikan Nia terus berulit kenangan. Mindanya mula berlayar menyusuri setiap perkara yang terasa menyenangkan. 

“Mana awak tahu nama penuh dan alamat pejabat saya?” 

Dierall menghirup teh yang tinggal separuh di dalam cawannya sebelum menjawab pertanyaan Nia. Matanya terarah ke muka Nia sebelum menguntum senyum. 

“Saya tanya kat pemilik kedai Amber Flower.” 

Ketika nama kedai Amber Flower menari masuk ke gegendang Nia, ingatannya kembali dibawa mengenang iras wajah senja Puan Syira yang sudah lama mengenali keluarga mereka. “Mana awak tahu Puan Syira tu kenal dengan saya?” 

“Untung badanlah kalau kita berani bertanya kan?” Balas Dierall sambil menjongket kening. Nia sekadar mengangguk mengiakan. Dia tersenyum-senyum memandang Dierall. Namun lelaki itu menuntun sikap bersahaja pada air muka.



0 Curahan Hati: