Khamis, 20 Disember 2012

HANYA SELAFAZ RINDU - 9





“AYAH awak ada syarikat sendiri?” Nia merenung lelaki di sebelahnya dengan perasaan tidak percaya. Dalam rasa senang mendengar pengakuan Dierall, sebelah lagi hati Nia ingin bertanya lanjut tetapi dibiarkan dahulu Dierall menyusun kata. 

Sewaktu kebisuan sedang mengulit keduanya, anak mata Nia mula menjalar memandang setiap perlakuan Dierall yang kini kelihatan asing di pandangannya. Melihatkan kepada status keluarga dan penampilan diri Dierall, memang jauh berbeza. Masakan anak orang berada kelihatan seperti orang-orang biasa? 

Pandangan mata Nia diletakkan semula ke wajah bersih Dierall. Dia kembali membayangkan bagaimana layanan Dierall sewaktu pertama kali mereka berjumpa dulu. Lelaki itu tidak mempamerkan kesombongan malah senang sekali menghulurkan bantuan. Cuma ada tikanya perlakuan Dierall menyakitkan hati. Namun, perkara itu sudah lama dilupakan semenjak mereka berjinak-jinak untuk bergelar kawan. Tambahan pula, Nia mula senang mendampingi lelaki itu. 

Dierall mendandan senyuman sesudah menyedari pandangan asing Nia. Walaupun ramai yang kurang percaya dengan status keluarga yang dimilikinya, Dierall sekadar memandang remeh terhadap tanggapan itu. Bukan jenisnya yang suka menunjuk-nunjukkan kemewahan tambahan dia kini sedang berusaha mencari nafkah hidup sendiri. Namun tidak pula dia mengharapkan harta Kamaruddin berpindah ke tangannya. 

“Habis tu, kenapa tak tolong ayah awak majukan syarikat?” Soal Nia lanjut, seakan telah mengerti maksud senyuman di wajah Dierall yang mengiakan pertanyaannya. 

“Saya tak berminat sangat nak menceburkan diri dalam dunia korporat. Lagipun, saya dah lama nak buka kedai buku tu dan saya selesa uruskannya sendiri.” Ulas Dierall lanjut bagi mematikan kekeliruan yang bermukim di hati Nia Arisya. Jelas dan terang wajah itu masih kurang percaya dengan pengakuannya. Dierall membuang keluhan. Sesekali kakinya melonggarkan tekanan pada pedal minyak sambil matanya melilau ke kiri dan kanan jalan. 

“Tamat aje pengajian, saya terus ambil keputusan buat bisnes sendiri. Pernah juga saya dengan orang tua bergaduh kecil dengan keputusan ni, tapi disebabkan kesungguhan saya, ayah saya berlembut hati memberi keizinan.” Ketika itu ingatan Dierall membayangkan kembali kemarahan Kamaruddin sewaktu dia berdegil untuk memilih haluan hidup sendiri. Tambahan pula, ayahnya itu sudah lama berhasrat untuk meletakkan Dierall sebagai CEO Mahligai Vista, sebuah empayar besar yang menjadi nadi utama kepada ratusan pekerja. 

“Kalau boleh saya tahu, ayah awak usahakan syarikat mana?” 

“Mahligai Vista.” 

Anak mata Nia membuntang sewaktu mendengar bait bicara Dierall yang dialun perlahan. Setahu Nia, Syarikat Mahligai Vista adalah penyumbang terbesar dalam syarikat ayahnya malah syarikat pembinaan lain juga menjadi rakan kongsi dalam syarikat tersebut. Selama ini Suria Holdings bergantung sebahagian dana daripada Mahligai Holdings setiap kali mereka mendapat projek-projek besar. 

Walaupun baru setahun jagung menceburi bidang pensyarikatan di Suria, Nia tahu serba sedikit tentang latar belakang ahli perniagaan yang menjadi rakan kongsi dalam perusahaan mereka sekeluarga. Nama Mahligai Vista juga sudah tidak asing lagi buat dirinya. 

“Jadi, Dato’ Kamaruddin tu ayah awak?” Duga Nia. Dalam perasaan senang mendengar kata-kata Dierall, dia turut cemas menanti jawapan. Kepalanya dilentokkan menghadap wajah Dierall yang bersahaja. Ketika itu lagu Yang Indah nyanyian Dakmie sedang berkumandang di corong radio kereta yang dipandu Dierall dengan cermat. 

Untuk sesaat dua Dierall menoleh lalu menganggukkan kepala. Nia terdiam. Tidak dapat membayangkan bahawa selama ini dia berkawan dengan anak tokoh korporat tersohor. Nia menekan bibir bawahnya dengan jari telunjuk sedang otaknya memikirkan sesuatu. 

“Awak kenal ayah saya?” Pertanyaan Dierall mengusir lamunan Nia. 

“Siapa tak kenal Dato’ Kamaruddin Syafiee? Pelabur utama syarikat ayah saya dan banyak lagi syarikat lain.” Nia mengunci mulut lalu meletakkan pandangannya pada setiap papan tanda jalan yang dilintasi. Pandangannya bagaikan kosong. Ketika itu terasa benar dirinya kerdil jika diukur dari segi kekayaan. Kalau dilihat, dia dengan Dierall ibarat langit dengan bumi. 

“Are you okay?” Tanya Dierall sebaik sahaja menyedari kebisuan Nia. 

“Err, awak tak ambil hati ke bila saya selalu perlekehkan awak selama ni?” Akhirnya perkara yang bermain di fikiran Nia terluah juga. Dia tidak sanggup memendam terlalu lama setelah mendengar pengakuan Dierall tentang status keluarganya tadi. Mungkinkah lelaki itu akan mengungkit setiap perlakuannya seawal perkenalan mereka dulu? 

“Saya bukan orang macam tu. Takkanlah disebabkan status keluarga kita berbeza, saya nak buat sesuka hati. Kalau tak, dah lama saya saman awak sebab dah menyusahkan saya mencari nama dan alamat pejabat awak.” Dierall tergelak di hujung bicara. Nia pula mengerling tajam ke wajah Dierall lalu tangannya galak mencubit lengan lelaki itu. Bagai telah lama kenal, antara mereka sudah tidak ada rasa kekok setiap kali bersama. 

“Aduh! Kalau awak cubit lagi sekali, saya terus saman awak.” 

“Alah, macam perempuanlah awak ni. Baru kena cubit sikit dah nak saman-saman orang.” Nia mencemik. 

Dierall menghabiskan sisa tawanya sebelum bersuara. “Kita nak pergi mana ni?” Soalnya sambil menekan brek kereta Honda City milik Nia yang dipandunya sebaik sahaja lampu isyarat menyalakan lampu merah. 

“It's up to you.” Ringkas saja jawapan diberikan. Nia sendiri tidak tahu pasti tentang perancangannya awal pagi tadi. Hari cuti sepatutnya dimanfaatkan untuk duduk di rumah dan berehat sambil menonton televisyen ataupun duduk bersantai di halaman rumah. Namun, pada hari itu Nia Arisya memilih untuk keluar ke Bestari. Pada awalnya, tujuan kedatangan Nia ke sana hanya untuk melihat-lihat saja, tetapi Dierall pula menyuarakan niat untuk mengajaknya pergi entah ke mana. 

Lamunan Nia terbang sebaik sahaja Dierall menekan pedal minyak dan memecut laju ke utara. Ketika itu, anak mata Nia hanya memandang sekilas pada setiap papan tanda yang dilewati. Nak pergi mana ni? Takkan nak ke KLIA? Nia keliru. 

“Kita pergi Putrajaya nak?” 

“Nak pergi Alamanda ke?” Soal Nia berbaur keterujaan. 

“Itulah perempuan, shopping aje memanjang.” Omel Dierall kemudiannya. 

“Hey, terasa tau!” Protes Nia. Dia menjeling Dierall yang tersengih. 

***

TASIK PUTRAJAYA yang sangat luas dan indah kini menjadi destinasi utama mereka. Sememangnya kawasan itulah yang menjadi kunjungan ramai setiap kali hujung minggu datang menjengah waktu. Semalam mereka ke Lakes Garden, menikmati ketenangan tasik hijau di sana. Kini Tasik Putrajaya turut membawa kedamaian di hati masing-masing. 

“Dah lama saya tak ke sini.” Ujar Dierall sambil mendepakan kedua tangannya menghadap tasik yang terbentang luas di depan mata. 

“Awak selalu ke sini?” Nia sedikit hairan mendengar ungkapan Dierall yang disudahi dengan keluhan panjang. Lelaki itu berpaling seraya merebahkan depaan tangan. Kemudian, dia berpeluk tubuh sambil melangkah perlahan. 

“Dulu selalulah dengan...” Dierall mengunci kata. Lidahnya terkelu serta merta bersama langkah yang terhenti tiba-tiba. Sesaat dua dia memandang hamparan lantai jalan. Ada keluhan perlahan yang tercetus keluar dari rongga hidungnya. Nia sekadar menjadi saksi perlakuannya itu. Agak lama Dierall tenggelam dalam dunianya dan Nia pula hanya membiarkan tindakan itu tanpa banyak bertanya. 

Fikiran Dierall terus bermain dengan ingatan-ingatan lama. Peristiwa setahun lalu memunggah rasa sebak di hati lelakinya. Pemergian insan yang begitu dikasihi dan dicintai benar-benar memberi tamparan hebat buat dirinya. Lukanya kini masih bernanah. Namun begitu kasihnya juga tidak pernah punah walau parut yang ditinggalkan masih berbekas. Kasih yang ditanam sekian lama masih disiram dan dijaga walaupun hampir layu ditelan waktu. Meskipun sakit itu tidak terkesan pada zahirnya, tetapi hatinya berdarah parah! 

Betapa gadis itu sungguh bererti buatnya. Kenapa dia pergi? Hatinya membentak marah pada diri sendiri. Kelopak matanya dipejam perlahan-lahan. Berusaha untuk membuang sayu di hati lantas menenangkan diri yang disapa gelisah. 

“Are you okay?” Dierall tersentak. Sapaan Nia meleraikan segalanya. Matanya berkerdip tatkala Nia melentokkan kepala menghadap ke mukanya. Kenangan pahit yang menjengah beransur terlerai pada saat jemari lembut Nia menerpa ke bahu Dierall. Dia membalas senyuman Nia ketika gadis itu mempamerkan wajah ceria. 

“Kita naik cruise nak?” Usul Dierall sewaktu beriringan dengan Nia. 

“Awak tunggu sini kejap, saya nak buat bayaran dulu.” Tambahnya lagi. 

Nia mengikut saranan Dierall dan menunggu sehingga lelaki itu kembali. Tidak sampai sepuluh minit, Dierall muncul bersama dua keping tiket cruise di tangan. Senyuman di bibirnya sudah melebar ketika beriringan dengan Nia menuju ke dalam cruise. 

Tasik Putrajaya sememangnya begitu terkenal dengan bot penumpang yang menyenangkan dan selesa untuk para pengunjung sehinggakan ia digelar Putrajaya Cruise oleh sesetengah pelancong yang bertandang ke Malaysia. Tasik yang terletak di tengah-tengah bandar Putrajaya itu membolehkan para pengujung menikmati keindahan dan pemandangan menarik di sekitarnya dan Dierall tidak ingin melepaskan kesempatan itu lebih-lebih lagi ketika bersama Nia Arisya. 

“Cantik kan?” Soal Dierall seraya jari telunjuknya menuding ke arah Jambatan Putrajaya yang tersergam indah sambil diperhatikan oleh Nia. Masjid Putrajaya turut kelihatan bersama bangunan pentadbiran yang lainnya. Manakala suasana di dalam cruise yang dinaiki juga agak santai dengan hidangan jus sejuk pelbagai perisa. 

“Dah pukul satu dah ni, kita pergi lunch nak?” Saran Dierall ketika mereka melangkah perlahan ke kawasan parkir kereta yang terletak di petak hujung. Beberapa orang turut kelihatan sedang berada di petak parkir masing-masing. Nia mengerling jam rollex di tangan. Perutnya yang berkeroncong memberi kesempatan untuknya menerima pelawaan itu. Pagi tadi dia hanya bersarapan dengan roti bakar dan teh panas. Tambahan pula, kedua orang tuanya awal-awal pagi lagi sudah berangkat ke rumah Mak Long, katanya ada kenduri kecil-kecilan. 

Alongnya pula menghilang entah ke mana. Sebelum dia keluar tadi, Nizi sudah menghidupkan enjin kereta dan terus memecut ke bandar. Mungkin masih sibuk dengan urusan-urusan pejabat yang tiada penghujung bagi abangnya itu. Patutlah Nizi tidak memiliki pasangan hidup sampai sekarang. Terlalu asyik memikirkan kerja! 

“Kita nak makan kat mana?” Dierall menyoal lagi. 

“Kita makan kat Alamanda nak?” Kali ini Nia memberi usul sambil mengangkat telunjuk. Dierall yang tidak berkira pula hanya menganggukkan kepala mengiakan usul Nia. 

***

KERETA Honda City itu diparkirkan dengan berhati-hati setibanya mereka di Alamanda Shopping Centre. Dierall memandu perlahan kereta tersebut memasuki kawasan parkir, khuatir juga jika tergesel dengan kereta yang bersebelahan lalu menyebabkan kereta milik gadis itu tercalar atau terkemik. 

Setelah mengunci kereta, keduanya berjalan menuju ke pintu masuk utama. Sewaktu melangkah masuk ke Restoran Secret Recipe, Dierall tiba-tiba mematikan langkah. 

“Ya Allah...” 

“Why?” Nia mengerutkan dahi. 

“Dompet saya tertinggal kat kereta awak. Saya pergi ambil dompet dulu ya? Awak tolong cari tempat duduk dulu.” Ujar Dierall. 

Lebih kurang sepuluh minit, Dierall muncul dan menarik kerusi untuk duduk di hadapan Nia setelah berlari menuju ke kereta dan mengambil dompet jenama Levi’s miliknya yang tertinggal. Melihatkan Nia masih belum membuat pesanan, Dierall lantas memanggil pelayan berbangsa India di restoran itu untuk memesan hidangan. 

“Such a pleasant day to be with you!” Wajah Nia berseri. Sememangnya dia tidak menyangka akan melalui saban hari itu bersama Dierall. Lelaki itu sekadar tersenyum nipis mendengar ujarannya. 

“Thanks sebab sudi bawa saya bersiar-siar hari ni. Seronok sangat!” Ujar Nia lagi dengan riak teruja. 

“Memang dah plan pun nak ajak awak keluar.” Dierall menghulurkan kunci kereta kepada Nia dengan senyuman. 

Nia turut tersenyum. “Patutlah.” Kunci kereta di tangan Dierall disambut. Ketika itu dia melihat Dierall menanggalkan kaca mata hitam yang dipakainya sejak dari dalam kereta lagi. Wajah bersih tanpa jerawat itu ditatapnya. Dengan menyarung kemeja berwarna merah jambu cair dan seluar jeans biru gelap, penampilan sebegitu menampakkan satu lagi sisi ketampanan yang dimiliki oleh Dierall. Terbuai seketika perasaan Nia Arisya tatkala menatap figura tampan di depan mata. 

Ternyata kehadiran lelaki itu cukup menyenangkan hari-harinya. Mungkin masih terlalu awal untuk dia menilai tahap kejujuran Dierall Qalfee dalam menjalin hubungan persahabatan dengannya, namun Nia tetap merasakan kebahagiaan yang mengiringi sepanjang tempoh perkenalan mereka. Pernah sekali terlintas di layar mindanya, akan berubahkan status persahabatan itu di masa akan datang? 

Nia Arisya tidak berani untuk mengandaikan apa-apa. Tidak juga dia berani untuk meletakkan sebarang harapan. Dia amat menyenangi Dierall. Suka berdampingan dengan lelaki itu kerana personalitinya yang menarik. Namun, biarlah masa yang menentukan hala tuju hubungan mereka. Ah! Kenapalah Nia berfikiran begitu? Hubungan mereka belum mencecah usia setahun, Nia sudah jauh belayar dengan fikiran masa depannya. 

“Demi membalas kebaikan awak sebab bawa saya ke Lakes Garden semalam, jadi hari ni giliran saya pula bawa awak bersiar-siar.” Dierall memberikan penjelasan. Wajah Nia direnungnya. 

“Nia? Kenapa diam?” Sapanya sebaik menyedari gadis itu tidak berpijak di bumi nyata. 

“Err, that doesn’t mean, I wasn’t listening.” Nia mengangkat keningnya memandang Dierall. Ketika Dierall berkata-kata tadi, mujurlah lamunannya sudah diterbangkan jauh. Jadi, lelaki itu tidak ada alasan untuk mencekupnya dalam khayalan. 

Sewaktu mereka sibuk berbual panjang, pelayan tadi datang membawa hidangan. Pandangan Dierall merayap-rayap di atas meja sesudah pelayan itu selesai meletakkan kesemua hidangan. Terasa sungguh berselera dengan hidangan yang bakal menjadi santapan mereka sekejap lagi. 

“Lain kali, saya ajak awak makan kat satu tempat.” 

“Betul?” Nia teruja mendengar pelawaan Dierall. Jika masih ada kesempatan lagi, dia mahu meluangkan masa bersama lelaki itu. 

“Nantilah, kita cari time yang sesuai, okay? Lepas tu kita boleh buat banyak aktiviti bersama, cycling, wall climbing and so on. Then, you and me will be a good couple.” Dierall berjanji sambil berlawak di hujung katanya. Jika Nia menyatakan kesudiannya, maka Dierall akan menjadi orang yang paling bahagia. Bukan sahaja aktiviti-aktiviti yang dirancang dapat meningkatkan kesihatan fizikal bahkan ia akan dapat mengeratkan lagi hubungan yang sedia terjalin di antara mereka apabila kerap meluangkan masa berdua. 

Nia tersenyum mendengar kata-kata Dierall. Bersetuju di dalam diam. Jus carrot di depan mata dihirup perlahan demi melunaskan kehausan yang bermukim di tekaknya. Sementara matanya tidak jelak dari memandang wajah tampan yang sedang berselera menjamu hidangan. Dia mula sedar, bunga di hati sudah kembang setaman!



0 Curahan Hati: