Khamis, 20 Disember 2012

HANYA SELAFAZ RINDU - 7





USAI saja urusan di pejabat, Nia memecut laju keretanya menuju ke lebuh raya. Seperti lazim, dia akan terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang panjang. Waktu-waktu begini memang banyak kereta yang beratur dan berjejeran di sepanjang lebuh raya utama. 

Nia yang sabar menunggu mengerling jam di tangan. Hampir jam 5.30 petang. Detik itu, di fikirannya hanya bayangan Dierall yang datang silih berganti. Mindanya kembali menerawang jauh. Dalam beberapa minit, deringan telefon bimbitnya menyedarkan Nia dari ilusi. 

“Waalaikumussalam, ada apa along?” Balasnya. Sayup-sayup kedengaran suara Nizi di corong telefon. 

“What?” Tempik Nia. 

Setelah mempunyai kesempatan terlepas dari kesesakan, Nia memutarkan stereng kereta lalu menekan pedal minyak untuk memecut laju dan berpatah semula ke Suria Holdings. 

‘I'm sorry, Dierall.’ Bisik hatinya berbaur kekesalan. 

Sesampainya di Suria, Nia mempercepatkan langkah. Ketika itu, Suria Holdings mulai lengang. Hanya tinggal seorang dua saja staf yang sibuk berkemas untuk pulang. Dari jauh, kelihatan Nizi terburu-buru melangkah ke pejabatnya. Nia semakin mempercepatkan hayunan kaki. 

“Ada masalah apa ni along?” Tegur Nia ketika tubuhnya sedang merapati Nizi. 

“Nasiblah Nia dah sampai.” Nizi mematikan kata sementara tangannya mencapai beberapa helaian kertas putih bertulis di atas meja. 

“Tolong along siapkan proposal ni sekarang. Klien kita tak cukup berpuas hati dengan proposal sebelum ni.” Pintanya pula seraya menyerahkan helaian putih itu kepada Nia. Adiknya itu hanya menyambut huluran Nizi tanpa banyak bicara. 

“Maafkan along sebab curi masa Nia.” Nizi kembali bersuara. 

“It's okay, along. Nia siapkan sekarang juga ya?” Nia cuba mengukir senyum bersama alunan suara yang mendatar. Walaupun ketika itu kepenatan sedang menggigit tulang empat keratnya, dia tiada kuasa untuk memprotes arahan Nizi. Dengan langkah longlai, Nia berlalu ke ruangannya. 

Untuk beberapa ketika, Nia duduk menyandar di kerusi sambil memejamkan mata. Pada saat itulah fikirannya kembali menangkap bayangan Dierall yang datang silih berganti. Nia melerai nafas keluhan. Hatinya terus dijamah sugul. 

“Bagaimanalah Dierall agaknya?” Bisik Nia perlahan. 

Jarum jam sudah berkalih tepat ke angka 6.30 petang. Itu bermakna sudah satu jam penantian Dierall berbaur kesabaran. Ke hulu ke hilir langkah dihayun perlahan bagi meredakan kegusaran. Dia berusaha untuk berlagak setenang mungkin. 

Sejak tadi Dierall berlegar-legar di luar Bestari. Duduk tidak senang, berdiri pun ada saja yang tidak kena. Dia juga sudah naik canggung untuk mundar-mandir. Hendak menghubungi Nia, tetapi sayang nombor telefon gadis itu sama sekali tiada dalam simpanan. Kekesalan mula timbul. 

“Takkan aku nak ke office dia pulak? Waktu macam ni bukan waktu bekerja lagi.” Kata Dierall sambil telunjuknya menekan-nekan bibir bawah. Matanya terkebil-kebil memikirkan sesuatu. Dahinya sudah berkerut seribu. Dia buntu memikirkan jalan yang wajar diambil. 

Kata-kata Nia lewat pagi tadi terngiang-ngiang kembali di benaknya. Apa kata-kata Nia itu sekadar mainan semata? 

“Think positive, Rall...” Bisiknya mematahkan tanggapan yang bukan-bukan. 

Jenuh menunggu, Dierall membuka haluan ke tempat parkir. Kepalanya hanya menunduk memandang hamparan jalan tar yang rata sambil otaknya terus berfikir. Kakinya terus ditolak ke hadapan. Batu-batu kecil yang berselerakkan di atas jalan disepak perlahan. Kedua-dua tangannya terus memeluk tubuh yang ditampar lembut dek angin yang bertiup ketika itu. 

Setibanya di tempat parkir, enjin kereta dihidupkan. Sedangkan dia masih bersandar pada Vios Spectra hitam miliknya. Dia melentokkan sedikit kepalanya pada tubuh kereta sambil matanya terkebil-kebil mendongak ke dada langit yang jingga. Jiwanya mulai sarat dengan beban perasaan yang tidak tertanggung. Keindahan suasana langit ketika itu sudah kabur dari pandangan mata. Hatinya walang. Fikirannya melayang. 

Beberapa minit berlalu, Dierall mengangkat lengan selari dengan aras pandangan. Jam di tangan menunjukkan pukul 7.30 malam. Dierall sudah berkira-kira untuk pergi. Pintu kereta lantas dibuka sambil matanya melilau ke sekeliling kawasan sebelum memasukkan dirinya ke dalam perut kereta. Dierall sudah putus asa dalam penantian. 

***

“NIA dah siapkan proposal tu? Dah lewat sangat dah ni.” Sapa Nizi. 

Dia menarik tali lehernya keluar dari kolar baju kemeja yang melekap di tubuhnya. Seluruh anggota badannya juga terasa longlai sekali. Memandangkan jarum jam sudah hampir ke angka 10.00 malam, Nizi memilih keputusan untuk pulang. Namun, ketika dia melangkah ke ruangan Nia, adiknya itu masih kelihatan tekun menaip. 

“Tinggal bahagian akhir proposal aje lagi.” Balas Nia tanpa menoleh ke raut wajah yang tercegat di sisinya. Kesepuluh jemarinya ligat menekan punat aksara pada papan kekunci komputer riba miliknya. Anak matanya terus tertumpu pada skrin komputer yang tertulis berjuta aksara. 

“Kalau macam tu, along nak buat minuman panas dulu. Nia nak?” Tawar Nizi. 

“Nia nak Horlicks!” Ujar Nia sambil tersenyum. Kali ini wajah Nizi dikerling sejenak sebelum menyambung semula tugas-tugasnya. 

“Ada-ada aje.” Sahut Nizi. Sempat Nia tertawa. 

“Siapkan kerja tu cepat.” Arah Nizi sebelum berlalu. 

Nia memicit-micit tengkok belakangnya yang terasa lenguh akibat menekur terlalu lama. Jari jemarinya juga sudah mulai kebas menekan setiap butang pada papan kekunci. Namun, pekerjaan itu harus diteruskan memandangkan bahagian akhir kertas kerja itu cuma tinggal separuh lagi yang belum siap. 

“Dah selesai?” Sapaan Nizi beberapa minit kemudian menyebabkan Nia berpaling. 

“Hampir.” Sahutnya sambil menyambut huluran secawan Horlicks panas daripada Nizi. 

“Kerja along pulak macam mana?” Mata Nia terus memanah tepat ke wajah Nizi yang sedang menyemak hasil kerjanya pada skrin komputer riba yang bercahaya menggunakan 'Power Save Mode'. 

Tanpa berkalih pandang, Nizi membalas pertanyaan Nia, “Dah settle.” 

“Biar Nia siapkan dulu. Along restlah kat kerusi tu.” Usul Nia kepada Nizi. Tangannya terus memaut komputer riba yang sudah sendeng menghadap Nizi. Dia dapat melihat garis-garis keletihan yang berlingkaran di wajah abangnya. Sedari pagi lagi Nizi belum menjenguk rumah, boleh dikatakan sudah seharian abangnya itu menghabiskan masa di pejabat demi menguruskan segala urusan berkenaan dengan pembinaan tapak perniagaan baru di Rawang. 

Kebelakangan ini, Nizi Arash dirasakan semakin kuat bekerja sehingga tidak mengambil endah akan urusan-urusan lain. Di dalam hati, Nia hanya mampu mengeluh panjang. Sesekali dia menggeleng ketika melihat Nizi yang berbaring longlai di atas sofa panjang di ruang pejabatnya. 

***

NIA ARISYA terus menghempas badan di atas tilam empuk di ruang kamarnya. Helaan nafas kepenatan terurai perlahan dari dadanya yang terasa menyesakkan. Ketika dia dan Nizi tiba di rumah pada jam 11.30 malam tadi, Tuan Mukhris dan Puan Mazni sudah nyenyak diulit mimpi. 

Sesaat dua, Nia memejamkan matanya serapat mungkin. Setelah itu, dia memanah pandangan ke siling kamar, terkebil-kebil. Fikirannya kosong pada saat diri dibungkus kepenatan. Nia memutarkan badannya sekejap ke kiri, sekejap pula ke kanan. Fikirnya ingin lelap terus, namun satu persatu posisi itu tidak memberikan keselesaan untuknya melelapkan diri. 

Nia kembali memalingkan diri menghadap siling. Pada masa yang sama, perutnya tiba-tiba berkeroncong menyanyikan lagu kelaparan, Nia bingkas dan duduk di birai katil sambil tangannya memperkemaskan ikatan pengikat pada rambut. 

Perlahan-lahan kaki Nia meniti tangga rumah, turun ke dapur untuk melihat-lihat jika masih ada makan malam yang ditinggalkan. Nia tergagau-gagau di dalam gelap. Matanya membulat mencari sesuatu ketika kakinya sedang melangkah ke peti sejuk. Di benaknya, Puan Mazni pasti akan meletakkan nota pesanan pada pintu peti sejuk jika mereka tidak bersua saban hari itu. 

“Buat apa dalam gelap ni?” 

“Along! Terperanjat Nia.” 

Serentak dengan itu, suis lampu dibuka. Jelas dan terang wajah Nizi sedang mentertawakan keletah Nia. 

“Siapa suruh Nia main dalam gelap ni? Kalau ya pun, bukalah lampu dulu.” Sempat Nizi mengeluh sebelum menyambung semula sisa ketawanya yang belum kebah sambil membawa haluan kaki merapati Nia yang bermasam muka. 

“Nia baru aje terfikir nak buka lampu. Along aje yang sengaja nak memeranjatkan orang.” Dengus Nia yang sedia geram. Beberapa saat melihat riak bersahaja Nizi di depan mata, Nia kemudiannya merebahkan pandangan ke arah nota di tangan. Matanya mula bergerak dari kiri ke kanan. 

Anak-anak mama, 
Makan malam mama dah siapkan 
dan mama simpan dalam peti sejuk 
Nia dan Nizi panaskan lagi kalau nak makan 
Selamat malam.

Belum sempat Nia membuka mulut untuk menyampaikan pesanan Puan Mazni, Nizi terlebih dahulu menyaingi langkahnya. 

“Mesti mama ada simpankan lauk untuk kita kan?” Duga Nizi sambil tangannya membuka pintu peti sejuk. Nia sekadar memerhati perbuatannya. 

“Lepas tu, mama suruh kita panaskan lauk kalau nak makan.” Sambung Nizi lagi setelah mengeluarkan lauk dari peti sejuk lalu diunjukkan ke muka Nia yang masih terpinga-pinga mendengar percakapannya. 

“Macam mana along tahu?” Nia mengungkap kata satu persatu sambil mengerut kening. 

“Along dah biasa makan lewat malam. Dah selalu sangat baca nota pesanan mama tu.” Balas Nizi seraya memuncungkan mulutnya mengarah ke nota kecil di tangan Nia. 

“Nia terlupalah. Along kan selalu balik lewat. No wonderlah along dah terbiasa.” 

“Dah, jom panaskan lauk-lauk ni.” Arah Nizi. Nia mencapai semangkuk sup ayam di atas meja lalu membuntuti langkah Nizi yang sudah ke depan menggenggam dua pinggan lauk yang lainnya. 

Sejam kemudian, seusai menjamah makanan dan mengemas dapur, Nia melangkah perlahan menuju tangga. Sempat juga dia mengerling Nizi ketika abangnya itu menukar haluan menuju ke ruang tamu rumah. Nia tidak jadi meneruskan langkah lalu memaku diri di tangga. 

“Tak tidur lagi?” Soalnya 

“Nantilah.” Sahut Nizi lalu merebahkan badannya ke sofa. 

“Goodnight along.” Nia meneruskan langkah, menghitung anak tangga yang dinaiki perlahan. Apa yang sedang berlegar di fikirannya kini hanyalah mimpi-mimpi indah yang bakal mengulit lenanya kelak.



0 Curahan Hati: