Khamis, 20 Disember 2012

HANYA SELAFAZ RINDU - 6





DIERALL membantu pekerja-pekerjanya menyusun buku-buku di rak yang tersedia. Hari itu, hampir sepanjang hari Bestari dipenuhi pelanggan yang berkunjung. Tidak menang tangan Dierall dibuatnya. Tambah-tambah pula, Adi tidak dapat datang untuk membantunya atas beberapa urusan yang perlu diselesaikan. Mujurlah para pekerjanya banyak membantu, meringankan sarat beban. 

Dalam keasyikkan meladeni tugas itu, Dierall tiba-tiba teringat akan sebuah novel yang baru saja ditempahnya dua minggu lalu. Pantas kakinya dihayun merapati kaunter yang sudah mulai lengang dari asakkan orang ramai sejam yang lalu. Tangannya mencapai sebuah novel di dalam laci sambil bibirnya melebarkan senyuman. 

‘Nia mesti suka!’ Desisnya sambil tersenyum girang. Novel itu dibelek-belek beberapa kali sementara pandangannya dilontarkan ke luar menembusi dinding kaca jernih. Di luar sana, cuaca kelihatan mendung. Awan kelabu mula berarak laju, melitupi langit yang awalnya cerah. Air muka Dierall mula berkalih suram, sesuram keadaan detik itu. 

‘Agak-agaknya, dia akan datang tak?’ Dierall menyoal hati yang dibaluti perasaan hampa. Kepalanya masih terjenguk-jenguk ke luar dinding kaca bersama hati yang sarat dengan kegelisahan. Sedari tadi dia menanti kehadiran yang diharap-harapkan. 

‘Takkanlah dia nak datang dalam keadaan cuaca yang mungkin akan hujan kejap lagi?’ Dierall menduga lagi hatinya dengan beribu tanda tanya. Teka teki itu jugalah yang memakan perasaannya sendiri. 

Perlahan-lahan Dierall merebahkan punggung, duduk di kaunter lalu melepaskan keluhan. Sesekali anak matanya melilau ke sekitar ruang kedai. Kelihatan para pekerjanya masing-masing sibuk melayan ragam para pelanggan. 

“Assalamualaikum.” Kedengaran jelas dan terang satu suara lembut yang menyapa. 

“Waalaikumussalam.” Salam disambut tanda berbahasa. Dierall segera menoleh. Seorang gadis berambut hitam lurus mencecah paras bawah bahu sedang berdiri tegak di hadapannya. Gadis itu bertindak bersahaja. 

“Saya tunggu-tunggu awak datang tau.” Spontan Dierall menuturkan kata lalu bingkas dari tempat duduk. Dia membawa haluan pantas seakan ada sesuatu yang menolak tubuhnya menghampiri gadis itu dengan segera. Nia pula sekadar memerhati. Untuk sesaat dua, dia menghumban pandang ke sekeliling kedai yang tampak lengang. 

“Awak bagi saya bunga-bunga tu kan?” Sedang Nia mengangkat kepalanya mendongak memandang Dierall di depan mata, persoalan itu dilepaskan satu persatu. 

“Saya tak bagi, saya ganti yang rosak semalam.” Balas Dierall dengan riak bersahaja. 

“Habis, bunga mawar tu? Bukan awak yang bagi?” 

“Oh, memang saya yang bagi.” Dierall memaniskan muka sebelum meneruskan kata. “Kenapa? Salah?” Dia tersengih lagi. 

“Apa senyum-seyum?” Bentak Nia. Matanya dijegilkan. 

“Senyum pun salah? Nanti saya buat muka serius, awak takut pulak.” Dierall menjongket kening. Pandangannya terus direbahkan ke wajah Nia dan pada saat itulah hatinya mula merasai satu debaran tatkala mereka bertembung mata untuk seketika. 

Nia Arisya terdiam. Segera dia berkalih pandang ke kaunter pembayaran. Ketika itu juga anak matanya tertancap pada sesusuk tubuh yang sedang memerhati ke arah mereka. “Ada pelanggan.” Lantas Nia bersuara cuba mematahkan suasana yang kian meresahkan. 

“Hah?” 

“Ada pelanggan nak buat bayaran kat kaunter, baik awak layan pelanggan awak tu dulu.” 

Dierall menoleh laju. 

“Awak tunggu sini kejap ya? Jangan lari tau!” Ucap Dierall tegas sebelum terburu-buru membuka langkah ke kaunter. 

Nia hanya menjuihkan bibir lalu berpeluk tubuh. Matanya dihumban terus ke wajah Dierall yang memerhatinya dari kejauhan. Jelak menunggu setelah beberapa ketika, Nia mula beralih langkah dari satu rak ke satu rak. 

“Tak banyak yang berubah.” Bisiknya sendiri. Ketika anak matanya terpandangkan sebuah rak panjang berlabel perkataan ‘Novel’, langkahnya terus mati di situ. Tangannya mula meraba-raba mencari buku. Satu persatu novel-novel itu ditarik keluar dari rak dengan harapan dia akan bertemu sesuatu yang memikat hatinya. 

“Awak masih berminat dengan novel ni?” Tiba-tiba Dierall mencelah. Tubuhnya terus disandarkan pada rak sambil dia memeluk tubuh. Di tangan kananya pula tergenggam erat sebuah novel berwarna merah coklat yang ditayang-tayangkan di depan mata Nia. 

‘Bicara Hati? Wah, my favorite book ever!’ Detak hati Nia. Wajahnya langsung berubah ceria ketika menerima huluran buku itu dari tangan Dierall. 

“Thanks awak!” 

***

FIKIRAN Nia merantau di segenap isi nostalgia. Alangkah indahnya pertemuan tadi, menyemai bibit perasaan yang belum pernah dirasai sebelum ini. Dia benar-benar terhutang budi pada Dierall walaupun baru sedikit lelaki itu berbakti kepadanya. 

“Mana awak dapat novel ni?” Tanya Nia. 

“Saya kan peniaga, mestilah saya ada ikhtiar macam mana nak cari stok baru.” Lelaki itu menjongket kening sambil meleraikan pelukan tangannya pada tubuh. 

“Jadi, berapa harganya ni? Saya bayar.” Aju Nia seraya jemarinya menggeledah tas tangan, mencari beg duit. 

“Eh, tak apa lah! Saya ikhlas bagi kat awak. Anggaplah itu sebagai hadiah persahabatan dari saya.” Ucap Dierall ikhlas. Ketika itu, Nia sudah angkat kepala, memanah pandangannya tepat ke wajah Dierall. 

“Betul, saya ikhlas. Awak ambil aje.” Sambung Dierall lagi. 

“Tapi...” 

“Tak apa.” Celah Dierall. 

Nia kelu. Dia hanya membalas senyuman Dierall selepas beberapa saat membisu. Sedang meladeni suasana itu, aneka perasaan mula bertamu. Tetapi, Nia sengaja melupakan perasaan itu untuk sementara waktu. 

“Saya nak ajak awak lunch nanti boleh?” Pelawa Dierall. Dia sudah berdiri tegak di hadapan Nia bersama pandangan mata yang meredup. Jelas sekali wajah itu memahat pengharapan menggunung. 

“Maaf.” 

Air muka Dierall terus berubah pada saat ungkapan 'maaf' itu menari-nari masuk ke gegendang telinga. 

“Why?” Dia bertanya lagi demi kepastian. Kepalanya dilentokkan sedikit, menghadap wajah Nia yang sedang menekur. Lama gadis itu berdiam sebelum menjawab pertanyaa Dierall. 

“Pagi tadi saya dah promise dengan mama yang saya nak balik lunch kat rumah. But, this evening saya free, kita jumpa ya?” Di hujung kata-kata itu, Nia mendandan wajahnya dengan senyuman. Dierall ikut tersenyum. 

“Okay, I’m waiting!” 

“Jauh termenung?” Sapaan seseorang dari belakang membuatkan Nia berpaling. Bibirnya mengukir senyuman apabila anak mata hitam miliknya menyapa raut wajah Mazni yang serasa menenangkan. 

“Tak adalah mama.” Jawabnya tenang. 

Mazni duduk menyertai Nia. Usai menjamu selera tadi, bayangan Nia tidak kelihatan di mana-mana setelah menghilang dari ruang makan. Rupa-rupanya, anak gadisnya itu sudah jauh bermenung di perkarangan rumah. Entah apalah yang dilamunkan. 

Untuk beberapa ketika, mereka menyepi dari berkata-kata. Mazni leka memerhati tanaman bunga yang berwarna-warni. Sesaat dua kemudian, dia melepaskan keluhan lalu membawa pandangan ke laman wajah Nia yang sedang tersenyum sendirian. Bagai orang sedang angau bercinta lagaknya. 

“Tengah angau bercinta ke anak mama ni?” 

Soalan Mazni mematikan lamunan Nia yang sedang menjauh. 

“Eh, taklah mama!” Jawab Nia ringkas. 

Untuk kesekian waktu, mereka menyepi lagi. Mazni malas hendak bertanya lanjut. Dia sekadar merenung wajah anak gadis kesayangannya itu. Kulit Nia kelihatan lebih cerah berbanding dulu. Rambutnya yang lurus sudah agak panjang sehingga ke paras bawah bahu. Wajahnya juga semakin matang. Banyak yang sudah berubah pada diri anaknya itu dan Mazni cukup senang melihat perubahan yang berlaku.



0 Curahan Hati: