Khamis, 20 Disember 2012

HANYA SELAFAZ RINDU - 5





“MORNING mama!” Ucap Nia sambil membetulkan butang bajunya yang belum dibutangkan dengan sempurna. Setelah itu, dia duduk di kerusi sambil kornea matanya merayap memandang hidangan sarapan yang begitu meliurkan. Semalam dia langsung tidak menjamah apa-apa. Akibat terlalu penat dan terasa tidak enak badan, dia terus saja merehatkan diri dan melelapkan mata di kamar. 

“Good morning. Awal anak mama bangun hari ni?” Sindir Mazni. Lazimnya, satu-satu anak gadisnya itu sering lewat bangun. Hari ini sikap Nia itu menimbulkan sedikit kehairanan di hati Mazni. ‘Buat tabiat agaknya anak aku ni,’ Mazni berbisik dalam hati sambil tersenyum. 

“Mama ni, Nia lewat bangun pun salah, ni bangun awal pun salah.” Rajuk Nia Arisya. 

“Papa dengan along mana, ma?” Soalnya pula, tidak jadi meneruskan rajuk yang dibuat-buat sebaik sahaja terlihat secawan kopi panas yang selalu dihidangkan untuk Tuan Mukhris tidak terusik sedikitpun. Jika ayahnya sudah ke pejabat, sudah pasti secawan kopi itu telah habis diminum. Paling tidak pun akan tinggal separuh. 

“Mimpi apa anak papa sarapan awal pagi ni?” Tuan Mukrish tiba-tiba terjengul di ruang makan seraya memotong perbualan anak-beranak itu. Satu lirikan senyuman dilemparkan ke arah Nia dan isterinya sebelum membongkokkan badan bagi meletakkan beg bimbit di sisi meja. Nia membalas senyuman itu sebaik sahaja Tuan Mukrish merebahkan tubuh ke kerusi. 

“Ada-ada ajelah papa ni. Nia sengaja bangun awal sebab nak buat surprise! Bukan senang nak tengok Nia bangun awal kan?” Nia menayang gigi. Dia sudah dapat berbangga dengan pencapaiannya hari itu. 

“Kalau hari-hari macam ni kan bagus?” Seloroh Mazni pula membuatkan pandangan Nia terpancing ke arahnya. 

“Kalau hari-hari tak bolehlah nak berjanji.” Sengih Nia lagi. Tuan Mukhris sudah tertawa kecil mendengar ujaran anak gadisnya itu. 

“Along mana, ma? Takkan dia pula yang nak lewat hari ni?” 

“Along kau subuh-subuh tadi dah berangkat ke pejabat.” Seloroh Puan Mazni lagi. Nia mengerutkan dahi lalu menjebehkan bibir. Dia yakin ibunya pasti sedang bergurau. 

“Ada apa ni?” Nizi tiba-tiba muncul di muka pintu, mencelah percakapan mereka yang mulai kedengaran rancak. Serentak pandangan Nia dan Puan Mazni rebah ke muka Nizi yang terpinga-pinga. 

“Kenapa nama along disebut-sebut ni?” Soal Nizi sambil membawa haluan kakinya menuju ke meja makan. Nia dan Puan Mazni hanya berpandangan sesama sendiri sebelum keduanya tergelak kecil. Tanpa menghiraukan keduanya, Nizi terus melabuhkan punggung pada kerusi yang kosong. 

Nizi Arash merupakan anak sulung dalam keluarga. Setelah tamat pengajian di Kanada, dia terus berkhidmat di Syarikat Suria Holdings milik ayahnya. Jika hendak diikutkan hati, Nizi ingin memiliki kerjaya sendiri tanpa bergantung harap pada perusahaan milik Tuan Mukhris. Namun atas beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan, Nizi harus akur dengan keputusan ayahnya untuk sama-sama mentadbir Suria Holdings. 

“Nia ingatkan along dah ke pejabat subuh-subuh tadi, rupanya Nia bangun lagi awal.” Balas Nia bersahaja lalu membawa pandangannya ke wajah Puan Mazni yang tersenyum geli hati. Nia ikut tertawa kecil. 

Ketika itu Nizi sekadar mengelewehkan bibir dengan gurauan Nia yang sudah sebati dengan dirinya. Meskipun adiknya itu sudah mencecah usia 23 tahun, namun tingkah Nia yang masih seperti anak kecil tetap menyenangkan mereka sekeluarga. 

Setelah menjamah sekeping roti dan secangkir Horlicks panas yang sedia terhidang di atas meja, Nizi bingkas dari kerusi dan serta merta mencapai beg bimbit hitam yang diletakkan di sisinya tadi. Kornea matanya pula mengerling jam di tangan. 

“Nizi ke pejabat dulu papa. Ada beberapa urusan penting yang perlu diselesaikan sebelum bertemu klien kita tengah hari ni.” Jelasnya kepada Tuan Mukhris. 

Mukhris mengangguk perlahan sambil mengelap mulut dengan sehelai sapu tangan yang sudah dikeluarkan dari kocek bajunya. “Kalau macam tu kita ke pejabat sama-sama.” Usulnya kepada Nizi. 

Mukhris turut bangun dari kerusi memandangkan anak lelakinya itu sudah tergesa-gesa hendak ke pejabat. Mazni pula tidak banyak menyoal, sekadar menjadi pemerhati. Dia sudah biasa dengan sikap keduanya yang sering saja sibuk di syarikat yang terbina hasil dari titik peluh suaminya selama 20 tahun itu. 

Kehadiran Nizi Arash yang sanggup memberikan khidmat di syarikat itu sedikit sebanyak telah membantu memajukan perusahaan. Begitu juga dengan Nia Arisya, walaupun baru setahun berkhidmat sebagai Penolong Ketua Eksekutif dalam syarikat, namun dia tetap menyumbangkan beberapa kejayaan untuk syarikat milik keluarga mereka. Mukhris sendiri pernah memuji kewibawaan Nia mengurus pekerjaan. 

“Mama, Nizi tak balik makan tengah hari nanti, kena jumpa klien.” Pesan Nizi. Tangan Mazni seraya dipaut kemas lalu dikucupnya. Mazni pula hanya mengangguk mengiakan sambil mengiringi kedua beranak itu sehingga ke muka pintu. 

Nia yang masih duduk menghadap meja makan hanya melirik dari jauh. ‘Papa dan along memang kuat bekerja, mengalahkan menteri!’ Getus hatinya. Sempat anak matanya mencuri pandang ke wajah senja Mazni. Sebagai anak perempuan, Nia sememangnya tahu apa yang sedang berlegar di benak ibunya itu. Demi melunturkan perasaan sunyi di hati Mazni, ada kalanya Nia sanggup melupakan seketika masalah pekerjaannya dan menemani Mazni di rumah. Ketika itulah banyak perkara dan cerita yang mereka akan kongsikan bersama. 

“Hah, Nia! Dah puas termenung?” Sergah Mazni tiba-tiba. 

“Ish mama ni, terkejut orang tau.” 

Mazni tergelak. Dia kembali melabuhkan punggung di kerusi lantas tangannya mencapai secawan teh yang tinggal separuh lalu dihirup perlahan. Nia sekadar memerhati geraknya. 

“Nia bila lagi nak ke pejabat? Tengok papa dengan along tu macam sibuk aje dengan tugas masing-masing, Nia tak ada urusan ke? Ke selalu curi tulang masa kerja?” Celoteh Mazni lagi. 

“Yalah! Yalah! Nia nak pergilah ni.” Balas Nia lalu mencapai beg bimbit putih serta tas tangan yang diletakkan di sisi kerusi ketika dia hendak bersarapan tadi. 

Tangan Mazni dipaut lalu dikucupnya dengan penuh rasa hormat. Kemudian tangan keduanya terurai sambil diiringi pesan dari Nia. 

“Tengah hari ni mama masak sedap-sedap tau, Nia balik makan.” 

Mazni mengangguk perlahan disertai dandanan senyuman bermakna. Jelas terpancar kegembiraan di wajah senjanya sebaik sahaja cuping telinganya menangkap maksud kata-kata Nia. 

“Nia pergi dulu mama...” Lambaian tangan Nia diiringi dengan senyuman yang mampu mendatangkan kedamaian di hati Mazni. Dia turut membalasnya dengan senyuman lalu menghantar tubuh anaknya itu dengan pandangan mata sebelum lenyap di kejauhan bersama kereta yang dipandu. 

***

LONTARAN pandangan Nia melekap pada suatu sudut di atas meja pejabatnya. Dengan hayunan pantas, dia membawa haluan kaki menuju ke sudut itu setelah menapak sesaat dua di muka pintu. Setangkai bunga mawar kuning bersama sekalung dahlia ungu tersusun kemas di atas meja. Tangan Nia terus mencapai sekeping kad biru cair yang bertulis dengan dakwat hitam di atas meja bersebelahan dengan kalungan dahlia ungu. Di atas kad itu hanya tertulis, 'Untuk Saudari Nia Arisya'. 

“Siapa yang letak bunga-bunga ni atas meja I?” Soal Nia sedang Rubisa mendekatinya sebaik sahaja menapak ke dalam pejabat. Terkial-kial setiausahanya itu menyusun bicara tatkala melihat garis-garis kegelisahan terpampang pada riak Nia. 

“I yang letakkan. Kenapa?” Rubisa bertanya kembali. Keresahan di wajahnya sudah tidak tergambar. Dia khuatir jika majikannya itu naik marah dengan perbuatannya. Mungkin meletakkan bunga di atas meja tanpa pengetahuan Nia itu menjadi satu kesalahan. 

“Siapa yang bagi bunga-bunga ni?” Suara Nia masih beralun mendatar. Pandangannya kembali dihumbankan ke atas meja. Bunga-bunga itu tampak cantik, namun ia tidak dapat melembutkan hatinya yang berkeras ingin tahu, siapa gerangan pengirimnya? 

“Tadi ada seorang lelaki datang ke pejabat. Dia kata bunga-bunga ni untuk you. Dia gantikan bunga you yang rosak semalam. Itu aje yang dia bagitahu kat I. I tak sempat nak tanya, dia dah pergi.” Jelas Rubisa lanjut dengan dahi yang sudah berkerut seribu. 

‘Semalam?’ Terdetik sesuatu di hati Nia Arisya. Satu persatu ingatan semalam mengetuk pintu fikirannya. ‘Dierall ke?’ Dia menduga lagi. ‘Tapi, macam mana dia boleh tahu nama aku?’ Beraneka tanda tanya timbul di minda Nia. 

“Dia ada bagitahu nama dia pada you tak?” 

“Tak, I tak sempat nak tanya.” 

“Em...tak apalah. You boleh keluar.” 

Secalit ketenangan menyusur masuk ke setiap rongga kegelisahan di hati Rubisa. Dia lantas berlalu meninggalkan Nia yang masih terpinga-pinga dalam kehairanan. Jelas dan terang wajah itu penuh dengan tanda tanya. 

‘Siapa agaknya lelaki tu ya? Dierall ke?’ Persoalan-persoalan itu masih menjadi tanda tanya. Namun, benak Nia cuba mengetepikan perkara itu buat seketika. Banyak urusan pejabat yang lebih penting kini datang silih berganti memasuki ruang mindanya, melambai-lambai minta diselesaikan. 

Nia menyandarkan tubuh pada kerusi. Dia melentokkan kepala ke kerusi yang didudukinya ketika itu. Sesaat dua, mata hitamnya memanah ke siling pejabat. Setelah itu, dia memejamkan kelopak mata untuk beberapa ketika lalu menghela nafas sebelum mencapai fail-fail yang tersusun rapi pada rak belakang. Dia mula menyelak setiap halaman fail sambil anak matanya bergerak dari kiri ke kanan. 

Sudah lebih tiga jam Nia Arisya menyelak-nyelak setiap muka surat di dalam fail hitam yang tebal. Dia cuba meletakkan seluruh tumpuannya pada data-data yang tercatat. Namun, kadang kala pemikirannya terganggu dek peristiwa yang menjengah awal pagi tadi, masih terngiang-ngiang dalam kotak fikirannya. Argh! Dia hilang tumpuan. Kerja yang disentuh sedari tadi hanya sempat terluak separuh. 

Dia jadi tidak senang duduk. Dia bingkas dari kerusi, langkahnya ditolak ke hulu ke hilir di ruang pejabat yang luas. Kemudian, pandangannya dilemparkan menembusi jauh ke luar dinding kaca sedang otaknya ligat berfikir. Bukan memikirkan kerja yang datang bertimbun, tetapi memikirkan perkara yang mungkin dianggap remeh oleh sesetengah orang. Namun bukan jenisnya yang suka mengambil ringan terhadap sesuatu perkara. 

“Termenung aje kerja dia.” 

Nia tersentak. Sedari tadi, dia langsung tidak menyedari kehadiran bunyi derapan kasut Nizi yang menapak ke dalam pejabat. Entah sudah berapa lama Nizi tercegat di situ dan memerhati gelagatnya yang sudah seperti orang tidak keruan. 

“Ada apa along?” Soalnya bagi menutup kegelisahan. 

“Dah kau semak fail-fail yang along bagi semalam? Along perlukan fail tu lepas ni.” Sedang Nizi menghampiri Nia, sempat juga dia membetulkan kedudukan tali lehernya sebelum mendongakkan kepala memandang kembali ke muka Nia. 

“Tinggal satu fail ni aje. Nanti dah siap semak Nia suruh Rubisa hantar ke pejabat along ya?” Kata Nia lalu mencapai fail tebal di sisi meja. Nizi mengangguk mengiakan. Dalam sekejap, mata Nizi tiba-tiba teralih pada kalungan bunga di atas meja. 

“Ada pakwe rupanya adik aku ni.” Selorohnya separuh berbisik. Telinga Nia cepat-cepat menangkap percakapan Nizi walaupun samar-samar. 

“Tak adalah. Along jangan fikir yang bukan-bukan pula. Kalungan tu Nia beli untuk mama, okay!” Jelas Nia dengan nada sedikit meninggi. Mukanya mencuka. 

“Dah! Dah! Along bergurau aje. Sambung buat kerja tu, jangan nak termenung pula.” Arah Nizi, cuba berlagak serius dalam sisa perasaan geli hatinya. 

“Ingat! Along nak fail tu secepatnya.” Nizi mengawang-awangkan telunjuk, memberi peringatan sekali lagi sebelum berlalu. Nia yang memerhati gelagat alongnya itu hanya mengelewehkan bibir.



0 Curahan Hati: